Skip to content

Tolga Soylu | Statistiek en ICT

  • Opdracht 1
  • Opdracht 2
  • Opdracht 3
  • Opdracht 4
  • Opdracht 5
Tolga Soylu | Statistiek en ICT
Opdrachten

Opdracht 3

Presentatie

Downloaden [3.94 MB]

Powerpoint

Uitleg filmpje

Doel en Inhoud

In mijn uitlegfilmpje leg ik uit hoe je kwadraten en wortels berekent. Het doel van de video is om leerlingen te helpen begrijpen wat een kwadraat en een wortel zijn en hoe je deze berekeningen met een rekenmachine kunt doen. Ik heb ook een paar opdrachten toegevoegd om meteen te oefenen.

Ik begin met een voorbeeld van tegels. Daarna leg ik eenvoudig uit wat een kwadraat betekent: een getal keer zichzelf. Vervolgens laat ik zien hoe je een wortel berekent, wat het omgekeerde is van kwadrateren. Met het voorbeeld van de tegels laat ik ook de relatie tussen kwadraten en wortels zien. Tijdens de video gebruik ik duidelijke voorbeelden en animaties, vooral bij de instructie om te berekenen met een rekenmachine.

De theorie komt uit de wiskunde. Bijvoorbeeld: het kwadraat van 3 is 9 (3 × 3 = 9), en de wortel van 9 is weer 3. Dit maakt het makkelijker om te begrijpen hoe kwadraten en wortels met elkaar verbonden zijn.

Met dit filmpje wil ik dat leerlingen deze onderwerpen beter begrijpen en ze ook kunnen gebruiken tijdens hun wiskundelessen.

Reflectie verslag

Technische Kwaliteiten

Wat ging goed?
De visuele hulpmiddelen in mijn uitlegfilmpje waren goed toegepast. Het vergroten van de kwadraattoets en worteltoets op de rekenmachine hielp de leerlingen om deze functies beter te herkennen en te begrijpen. Bovendien zorgden de animaties voor een visueel aantrekkelijke presentatie, wat het leren vereenvoudigde.

Wat kan beter?
Het stemvolume was thuis goed hoorbaar, maar in het klaslokaal bleek het te zacht, waardoor het niet altijd gemakkelijk te verstaan was voor medestudenten. Dit kan verbeterd worden door de microfooninstellingen aan te passen of betere audioapparatuur te gebruiken. Echter, ik denk dat dit geen groot probleem is, omdat de video meestal thuis of via een digitaal bord wordt bekeken, waar de verstaanbaarheid voldoende is.
Daarnaast zagen de rode lijnen in de animaties er soms wat slordig uit, wat de professionele uitstraling van het filmpje verminderde. Ik deed dit bewust om de docentbetrokkenheid tijdens de video te tonen. Nettere lijnen zouden echter de kwaliteit van de presentatie verhogen.

Correctheid en Vakdidactiek

Wat ging goed?
De wiskundige uitleg was correct en helder. Ik pakte mogelijke misconcepties aan, wat cruciaal is voor een goed begrip van kwadraten en wortels. Het gebruik van het tegelvoorbeeld maakte het concept concreet en begrijpelijk, waardoor de abstracte wiskundige ideeën toegankelijker werden voor de leerlingen.

Wat kan beter?
Er was een kleine vergissing met het benoemen van vierkante meters in plaats van centimeters, al werd dit gecorrigeerd. Vanaf het begin nauwkeuriger zijn zou verwarring voorkomen. Daarnaast zou het vermelden dat de tegels 1 cm per stuk waren, de uitleg verder kunnen verduidelijken.

Past het Filmpje bij het Doel?

Wat ging goed?
Het filmpje bereikte zijn doel om uit te leggen hoe kwadraten en wortels met een rekenmachine berekend kunnen worden. De stap-voor-stap uitleg bood een duidelijke introductie en hielp de leerlingen om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen. De rustige en systematische aanpak maakte de les toegankelijk.

Wat kan beter?
Meer interactieve elementen, zoals vragen of kleine opdrachten tijdens de video, zouden de betrokkenheid van de leerlingen kunnen vergroten en hen actiever laten deelnemen aan het leerproces.

Pedagogiek (Stemgebruik)

Wat ging goed?
Mijn stem was goed verstaanbaar en rustig met een goede intonatie bij het thuis bekijken van de video, wat een belangrijke factor is voor de effectiviteit van de uitleg.

Wat kan beter?
In het klaslokaal was het stemvolume mogelijk niet voldoende. Dit kan verbeterd worden door het stemvolume aan te passen of betere audioapparatuur te gebruiken, zodat de uitleg overal in de klas goed te horen is.

Inhoudsopgave

Post navigation

Previous Previous
Opdracht 2
NextContinue
Opdracht 4

© 2025 Tolga Soylu | Statistiek en ICT

  • Opdracht 1
  • Opdracht 2
  • Opdracht 3
  • Opdracht 4
  • Opdracht 5
Search