Skip to content

Tolga Soylu | Statistiek en ICT

  • Opdracht 1
  • Opdracht 2
  • Opdracht 3
  • Opdracht 4
  • Opdracht 5
Tolga Soylu | Statistiek en ICT
Opdrachten

Opdracht 4

Inhoudsopgave

Beelddiagram en Staafdiagram

Downloaden [6.03 MB]

Stelling van Pythagoras

Downloaden [4.64 MB]

Powerpoint
Powerpoint

Onderbouwing

Les: Stelling van Pythagoras

1)Notatiesoftware

Voor de uitleg van de Stelling van Pythagoras is gebruikgemaakt van notatiesoftware om de theorie helder te visualiseren. Hierbij is de wortelteken gebruikt om te laten zien hoe de lengtes van de zijden van een rechthoekige driehoek worden berekend. Dit helpt leerlingen om de relatie tussen de kwadraten van de rechthoekszijden en de hypotenusa beter te begrijpen.

2)Pedagogisch- en algemeen didactische tools

Aan het begin van de les gebruik ik een Kahoot online quiz om de voorkennis van de leerlingen op te halen. Een korte Kahoot! als introductie op een onderwerp is een effectieve manier om de voorkennis van leerlingen te activeren en hen tegelijkertijd nieuwsgierig te maken naar de inhoud van de les (Teaching Pros, z.d.). Na enkele vragen geef ik extra uitleg over onderwerpen zoals de verschillende soorten driehoeken, het symbool voor 90 graden in een rechthoekige driehoek, enzovoort.

3)Vakdidactische tools voor de docent 

Ik heb het programma GeoGebra gebruikt om de Stelling van Pythagoras te demonstreren. Hiermee laat ik de relatie zien tussen de zijden van een rechthoekige driehoek en de oppervlakten van de vierkanten die bij deze zijden horen. Leerlingen kunnen interactief observeren hoe de oppervlakten van de rechthoekszijden samen gelijk zijn aan het kwadraat van de hypotenusa. Door de lengtes van de zijden aan te passen en te bewegen, zien de leerlingen direct wat er gebeurt met de schuine zijde. In tegenstelling tot traditioneel leren, waarbij leerlingen alleen lezen of memoriseren, kunnen ze door interactief observeren en experimenteren de veranderingen in de driehoek visueel begrijpen. Dit maakt het leren boeiender en effectiever (Lucidpark, z.d.).

Bovendien heb ik de GeoGebra-leermiddelen ingebed in de dia’s van de PowerPoint-presentatie. Hierdoor hoef ik de website niet apart te openen, wat voorkomt dat leerlingen worden afgeleid. Alles verloopt soepel binnen dezelfde leeromgeving.4)Vakdidactische tools (applets) voor de leerling 

4)Het gebruik van AI.

Door het gebruik van AI heb ik meer inzicht gekregen in de misconcepties over de toepassing van de Stelling van Pythagoras. Ik had al ervaring met situaties waarin leerlingen vastlopen tijdens het oplossen van problemen, maar door AI te raadplegen, kreeg ik extra voorbeelden van veelvoorkomende misconcepties. AI wees mij ook op enkele misconcepties die ik nog niet eerder had overwogen, maar die erg nuttig waren om toe te voegen aan mijn lesmateriaal. Hierdoor kon ik mijn uitleg verder verbeteren en gerichter inspelen op de uitdagingen waarmee leerlingen te maken hebben.

Les: Beelddiagram en Staafdiagram

1)Pedagogisch- en algemeen didactische tools

Aan het einde van de les organiseer ik een korte Kahoot-quiz. Dit stelt mij in staat om te beoordelen of de leerlingen de behandelde stof goed hebben begrepen. Voor de leerlingen biedt dit tevens een waardevolle kans om de kernonderwerpen te herhalen en actief te oefenen in een interactieve en speelse vorm. Volgens Teaching Pros (z.d.) is het inzetten van een quiz zoals Kahoot niet alleen effectief voor kenniscontrole, maar stimuleert het ook betrokkenheid en helpt het leerlingen om de lesstof beter te onthouden.

2)Vakdidactische tools voor de docent 

Tijdens de les maak ik gebruik van zowel de grafische tools van GeoGebra als PowerPoint. Met deze middelen laat ik stapsgewijs zien hoe een staafdiagram wordt gemaakt. Om de les interactief en relevant te maken, organiseer ik een korte enquête met de vraag ‘Wat is je favoriete muziek?’. De verzamelde gegevens worden vervolgens gebruikt om gezamenlijk een staafdiagram op te stellen.

3)Vakdidactische tools (applets) voor de leerling

Als huiswerkopdracht krijgen de leerlingen de taak om alle opdrachten van de paragraaf te maken. Door deze opdrachten te voltooien, krijgen de leerlingen inzicht in hoe ze technologie effectief kunnen gebruiken om de verschillende wiskundige problemen op een gemakkelijke en efficiënte manier op te lossen. Volgens Wiskundeonderwijs (z.d.) draagt het gebruik van technologie bij aan het verbeteren van de probleemoplossende vaardigheden van leerlingen door hen de tools te bieden waarmee ze abstracte concepten beter kunnen visualiseren en begrijpen.

4)Het gebruik van AI

Ik heb kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om inzicht te krijgen in de veelgemaakte fouten in deze paragraaf. Naast mijn eigen ervaringen is het bijzonder nuttig om de reacties van AI te raadplegen, aangezien deze vaak potentiële misconcepties kunnen identificeren die ik anders mogelijk zou missen.

Kahoot! → Met welk doel kun je een Kahoot! inzetten? – Teaching Pro’s

https://lucidspark.com/nl/blog/visueel-leren-en-visueel-onderwijs

Wiskundeonderwijs. (z.d.). Het gebruik van technologie in wiskundeonderwijs. Geraadpleegd op 23 januari 2025, van

https://www.wiskundeonderwijs.nl/technologie-in-onderwijs

REFLECTIE

 Situatie:
Tijdens mijn stage heb ik een lesgegeven waarbij ik gebruik maakte van een Kahoot! quiz om de voorkennis van de leerlingen te activeren. Het doel was om leerlingen actief te betrekken bij het onderwerp van de stelling van Pythagoras en hen nieuwsgierig te maken naar de lesinhoud.

Taak:
De taak was om de leerlingen te helpen begrijpen hoe de stelling van Pythagoras toegepast kan worden, door een interactieve werkvorm zoals Kahoot! te gebruiken. In de les heb ik ook grafische hulpmiddelen zoals GeoGebra gebruikt om visueel de relatie tussen de zijden van een rechthoekige driehoek te tonen.

Actie:
Ik heb de Kahoot! quiz als introductie gebruikt en daarna GeoGebra ingezet om de visuele weergave van de stelling van Pythagoras te versterken. De leerlingen konden zelf interactief de lengtes van de zijden aanpassen en zo de verandering van de schuine zijde observeren. Dit werd gevolgd door een kort klassengesprek en de uitleg over de verbanden tussen de zijden en de vierkanten.

Resultaat:
De leerlingen reageerden positief op de interactieve werkvormen. Ze waren betrokken en gaven aan dat de visualisatie van de stelling hen hielp om de theorie beter te begrijpen. De Kahoot! quiz leidde ook tot een levendige discussie over de stelling van Pythagoras en de leerlingen gaven blijk van begrip van de concepten. Echter, sommige leerlingen bleven moeite hebben met het correct toepassen van de stelling bij meer complexe opgaven.

De interactieve benadering met Kahoot! en GeoGebra werkte goed om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. De leerlingen waren geïnteresseerd en konden de verbanden tussen de lengtes van de zijden beter begrijpen door visuele hulpmiddelen. Echter, ondanks de positieve reacties, realiseerde ik me dat sommige leerlingen moeite hadden met de praktische toepassing van de stelling. De uitleg over de toepassingen in meer complexe situaties kan duidelijker worden gemaakt. Ook zou ik de moeilijkheidsgraad van de oefeningen geleidelijker moeten opbouwen, zodat de leerlingen niet overweldigd raken. In de toekomst zou ik meer voorbeelden geven van toepassingen van de stelling in de praktijk en extra tijd besteden aan herhaling voor diegenen die moeite hadden met de concepten. Al met al vond ik de combinatie van Kahoot! en GeoGebra een zeer effectieve manier om de theorie van de stelling van Pythagoras toegankelijker en begrijpelijker te maken voor de leerlingen.

Lesplanformulier-1

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Downloaden [149.96 KB]

Lesplanformulier -2

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Downloaden [125.83 KB]

inhoudopgave

Post navigation

Previous Previous
Opdracht 3
NextContinue
Opdracht 5

© 2025 Tolga Soylu | Statistiek en ICT

  • Opdracht 1
  • Opdracht 2
  • Opdracht 3
  • Opdracht 4
  • Opdracht 5
Search